Et liv i syklisk harmoni

KARTLEGGER DU SYKLUSEN DIN? DET KAN VÆRE LURT

En stor fordel med fertilitet-bevissthet er evnen til å kartlegge syklusen din i detalj, som gir deg muligheten til å bli kjent med kroppen din på en helt ny måte. Gjennom syklus kartlegging vil du vite når du har eggløsning, og være klar over når menstruasjon er like rundt hjørnet. Syntes du dette er spennende og interessant? Fortsett å les,  Iselin Amanda Støylen deler masse kunnskap om den kvinnelige syklusen.

Over tid vil også legge merke til eventuelle endringer eller «defekter» i syklusen, som blant annet en kort luteal fase (perioden mellom eggløsning og menstruasjon) eller manglende eggløsning. En sunn menstruasjonssyklus bør ligge på mellom 21 og 35 dager, med en luteal fase på minst 11 dager. En sunn kropp i harmoni skal også være smertefri! (Ja, det stemmer! Det er ikke normalt å ha menstruasjonssmerter- selv om det er veldig vanlig..)

SYKLUSENS FASER
Ved å kartlegge syklusen din vil du legge merke til unike mønstre i syklusen din. Det kan være veldig nyttig å notere endringer i energinivå, humør, appetitt, libido og sosialt behov i løpet av måneden. Tradisjonelt har tiden rundt menstruasjon blitt sammenliknet med sesongen vinter, din «indre vinter»; og er en tid for ro og hvile, varm og nærende mat, alenetid og refleksjon.

Follikulær fasen (tiden mellom menstruasjon og eggløsning) kan relateres til sesongen vår. Mange kvinner opplever at energinivået og humøret stiger, de kjenner seg mer utadvendte og sosiale. Dette tiden for kreativitet, effektivitet, jobb, aktivitet og sosialisering. Tiden rundt eggløsning er kort (i teori kun 24 timer), og kan sees som en forlengelse av Follikulærfasen. Kroppen kjennes lettere og energi nivået fortsetter å stige. Dette er en fin tid for å jobbe med prosjekter, ha viktige samtaler, planlegging, fysisk aktivitet/trening og for å spise noe lettere mat. Dersom du er glad i raw food er dette den beste tiden for å spise dette, og annen kald mat, da fordøyelsen ofte er på sitt sterkeste. Etter eggløsning trer vi inn i det som kalles luteal fasen. Energinivået her begynner generelt å synke i takt med at kroppen igjen nærmer seg menstruasjon. Juster gradvis ned på energinivået og andre aktiviteter som krever mye energi. Dette er en fin tid for å fullføre prosjekter, og forberede deg for noen dager med mer, eller fullstendig, hvile i det mensen nok en gang melder sin ankomst.

Ovenfor har jeg beskrevet det mest «typiske» sykliske mønstret vi ser hos kvinner. Jeg vil understreke at din personlige opplevelse og erfaring trumfer en slik generell oppdeling. Du kjenner din kropp best, og ved å kartlegge din egen syklus blir du kjent med dine egne mønstre og behov. Oppdelingen av menstruasjonssyklusen i 4 faser er en ekstrem forenkling av en veldig intrikat prosess, som er helt unik for akkurat deg! Bruk denne oppdelingen som et utgangspunkt for å utforske din egen syklus; en praksis som inviterer til å bli bedre kjent med deg selv og din kropp.

Fikk du forresten med deg disset tipsene til egenpleie under menstruasjon?