Boost your Wellness med Pernille Kvernaas

PERNILLE KVERNAAS SINE TIPS FOR BEST MULIG START PÅ 2022

I dag er det Pernille Kvernaas, den utrolige dyktige legen bak IG-kontoen @holistisklege som deler sine tips i vår Wellness Boost spalte. Pernille var ferdig utdannet lege i 2017, og har blant annet hospitert hos Dr. Neal Barnard i USA hvor hun lærte om forebygging av sykdom gjennom plantebasert livsstil, og holistisk medisin ligger hennes hjerte nært – med blant annet fokus på mindfullness, intensjoner og næring til kroppen. Hun har også studert yoga og pranayama i Mysore, India.

Å følge Pernille på Instagram gjør at vi hele tiden lærer noe nytt, hun deler raust av sin kunnskap om blant annet hormonenes innvirkning, ayurveda, planter og mikrobiomer. Alt pakket inn på en lettforståelig, informativ og ikke minst vakker måte. Og her får du Pernille, aka @holistisklege, sine beste tips til en god start på det nye året!

Beste tips for en bra start på 2022?

1. Tilbringe mer tid ute i naturen. Naturen gir oss den beste medisinen, både for kropp og sjel. Den har en avspennende effekt og gir oss mental fornyelse. Japan er et at de friskeste landene i verden og blant de med lengst levealder. Her finner man mange gode levevaner som te-kultur, varmekildebad og kostholdsvaner som “hara-hachi-bu». Shinrin-yoku (森林浴) betyr skogbading og er et japansk konsept som brukes blant annet i behandling ved utbrenthet for å redusere stress. Konseptet bak shinrin-yoku er enkelt: bare å være i naturen, borte fra en bråkete by, omringet av natur, er veldig avslappende. Japanske studier på skogbading har vist lovende resultater og bare 20 minutter ute i naturen skal gi en positiv effekt.

2. Legg til mindfullness og du har et kraftfullt verktøy for å takle stress, ubalanse og utfordring livet kaster på deg. Mindfulness er et antidot mot multitasking og dagens stress. Det norske ordet for mindfulness er oppmerksomt nærvær og handler om å være tilstede i øyeblikket med alle sine sanser påskrudd. Gå tur og faktisk se på naturen, kjenne duften av skogen og regnet, kjenne på underlaget med foten man setter ned på bakken. Mindfulness kommer i mange former og trenger ikke være å sitte i lotusstilling med hendene i mudra. Lag din egen hverdags-tilstedeværelse som resonnerer med deg og dine interesser og omgivelser.

3. Finn ditt ikigai – mening. En sterk følelse av mening gir oss ikke bare et rikt liv, men kan og forlenge livet. «Mening» (ikigai) er et av fellestrekkene blant verdens eldste mennesker. Ikigai er et japansk ord som betyr ‘grunnen til å være’ og knytter sammen hva du elsker, hva du er god til og hva som gir deg mulighet til å uttrykke dine verdier og moral. I indisk filosofi snakker man om de fire purusharthas, som betyr menneskets hensikt. Den første av disse er dharma, deretter følger artha, kama og moksha. Det er disse fire purusharthas som gir en opplevelse av mening i livet. De kan oversettes som nobel handling, rikdom, lidenskap og spirituell frigjøring. Dharma, eller nobel handling, bærer de andre. Artha og kama kan ikke føre til harmoni dersom de ikke er basert på dharma. På samme måte krever ikigai ansvar, at man gir tilbake til samfunnet man er en del av. Skriv ned hva du elsker, hva du er god til og hva som gir deg mulighet til å leve dine verdier. Ditt ikigai ligger i krysningen av disse. Pass på at du får utløp for dette i livet ditt.

Har du en oppskrift du vil dele med oss?

Når jeg begynte å spise plantebasert i 2014 ble havregrøt raskt en viktig grunnsten, men over tid har jeg blitt litt lei smaken. Jeg har funnet hirsegrøt som er et godt alternativ. Jeg synes den er bedre på smak og tekstur. Hirse inneholder og dobbelt så mye jern som havregryn. Bløtlegg hirse i et døgn. Sil av vannet, spre utover et stekebrett for tørking. Kvern tørr hirse med hel kardemomme i en blender. Jeg lager mye av gangen og lagrer på norgesglass, så har jeg det lett tilgjengelig til frokosten. Man kan hoppe over bløtlegging, men fordelene er at fytinsyre brytes ned. Det bidrar til bedre næringsopptak av jern, sink, kalsium og grøten fordøyes lettere.

Grøt – for en porsjon bruker jeg:
0,5 dl hirsemel
1,5 dl vann
1 ss revet økologisk sitronskall

Kok opp på medium varme under omrøring. Ta grøten av plata og tilsett sitronskall. Rør godt.
Jeg liker å toppe grøten med hjemmelaget eplesyltetøy (eller stuede epler), hampfrø, lønnesirup og steamet havremelk. Frukt, for eksempel granateple er også godt til.

3 inspirerende wellness kontoer på IG:

@erinlovellverinder – kunnskapsrik holistisk urtemedisiner med sansen for det visuelt vakre. Hennes konto er et eventyr av farger, blomster og visdom.
@kelsiludvigsen – yogi og doula som deler viktig kunnskap om kvinnehelse og ‘matrescence’ – det å bli mor.
@Mamaeatsplants – deler inspirerende oppskrifter på næringsrik plantebasert mat fra bunnen. Hun dyrker mye grønnsaker selv og fokuserer på råvarebasert kost pakket inn i en varm og hjemmekjær stil.