Pusteøvelse for ro og tilstedeværelse

TA DEG EN VELFORTJENT PUSTEPAUSE

Det er noe veldig fint med en ny frisk start, et lite dytt i ryggen for å ta noen gode valg for seg selv. Slik som å stresse ned og forsøke å holde skuldrene lave. Ved å begynne året med å ta noen gode valg for seg selv, er det lettere å legge grunnlaget for gode rutiner. Så når vi kjenner at det begynner å koke litt rundt ørene våre, så skal vi ta oss noen minutter og gjøre denne enkle, fine pusteøvelsen for å roe ned og finne tilbake til tilstedeværelsen. Finn gjerne frem en yogamatte, eller legg deg ned på et behagelig underlag – eller fin en god sittestilling.

Start med å legge ene hånden på brystkassen, og kjenn pustebevegelsen heve brystet. Legg den andre hånden din på magen, og kjenn hvordan magen beveger seg med pusten. Kanskje du kjenner at pusten ikke finner veien helt ned i magen. Legg inn litt ekstra fokus her, og kjenn hvordan bryst og mage beveger seg for hvert pust. Det kan hende du registrer hvordan pustebevegelsen beveger andre deler av kroppen din, bare registrer det og la den tanken vandre. Fokuser på mage og bryst og la pusten flyte helt naturlig og uanstrengt. La kroppen din bestemme, kjenn etter hvilken pusterytme som føles godt.

Gi litt ekstra oppmerksomhet til magen din og hvordan pusten beveger magen din opp og ned. Det er her ned du vil ha pusten. Pust rolig inn gjennom nesen. Pust rolig ut gjennom munnen. Når du puster inn hever magen seg, og ved hvert utpust senker magen seg. Gjenta 5 ganger til du har funnet en god rytme, tenk på pusten som en bølge som ruller rolig inn og ut. Kjenn hvordan hvert innpust fyller deg med energi, og hvordan hvert utpust får deg til å slappe av. 

Fortsett så lenge du føler du trenger. Et par minutter, 5 minutter, et kvarter – det spiller ingen rolle. Dette er din tid og du fortjener det.