3 snarveier til mer ro i hverdagen

GRUNNLEGGEREN AV THE GLOW INST. SINE BESTE TIPS FOR MER RO 

Vi har tidligere tipset om The Glow Inst, stedet du bør booke deg en time til dersom du har planer om en tur til Hillerød i Danmark. Et besøk til dette stedet står høyt oppe på listen vår og vi ser så frem til å nyte behandling bestående av blant annet guidet meditasjon og luksuriøs, økologisk hudpleie. Som Fulvia beskriver det selv «Under behandlingen står verden stille. Du beveger deg inn i en tilstand, hvor virkelighet og fantasi kan flyte sammen.»

Her er Fulvia Kryger sine beste (og mest realistiske) snarveier til mer ro i hverdagen:

1. Gi deg selv tillatelse til å hvile. Det er faktisk ikke så lett å stoppe i en travel hverdag «bare» for å hvile litt. Men det blir litt lettere når du tillater deg selv det. Man kan f.eks. si: «i kveld når barna er lagt, har jeg en hel time for meg selv hvor jeg kan ligge på sofaen og nyte en episode av serien Insecure, en kopp te og litt mørk sjokolade. Også må telefonen være langt unna i mellomtiden. Helt ut i gangen så jeg kan ikke scrolle mens jeg hviler.

Det kan være litt vanskelig i starten, for det er alltid noe å gjøre når man er hjemme. Så det er viktig å ta pausen på alvor og motstå fristelsen til å gjøre noe «fornuftig». En slik planlagt pause, hvor du gjør noe du virkelig liker, gir mye ro og myk energi. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet i pausen, for du er enig med deg selv om at hvile er viktig og nødvendig for at du skal ha det bra.

2. Ta en dusj uten å stresse. Dette rådet passer best på lørdager eller søndager. Lås døren og sørg for at en annen voksen passer på barna. Jeg kaller det en dusjmeditasjon, fordi vann har en enorm meditativ effekt på mennesker. Start med å plassere telefonen i vaskerommet, gå inn på badet og lås døren. Finn riktig vanntemperatur og stå under dusjen. La vannet vaske bort spenninger, uro og støy. Bruk en sjampo og såpe du elsker og nyt duftene, skummet, varmen og følelsen av vannet. Bruk god tid og avslutt med kaldt vann for å få kroppen til å danne stemningsstoffet serotonin, som vil gi deg en god følelse i kroppen i flere timer etter dusjen. Påfør en god kroppsbalsam, ansiktsolje og avslutt med din favorittduft. Bruk mye tid på produktene og nyt duftene, teksturen og følelsen av fuktighet og varme. Ta på deg en pysj eller noe som ikke strammer og som du føler deg avslappet i.

3. Prioriter orgasmene dine! De er like viktige som dine beste kosttilskudd. De får deg til å slappe helt av på kort tid og sender en bølge av feel good-hormoner til hele kroppen. Det er helt naturlig å ha dem og jo mer stresset, utslitt eller presset du er, jo viktigere er de for deg. De er alltid effektive; enten du får dem alene eller sammen med kjæresten din. Orgasmene dine er like gode når du får dem selv. Ikke vent på kjæresten din. Skaff dem selv. Det er mye enklere og mer realistisk.

Og forresten:
1. Det tar en gjennomsnittlig kvinne 30 minutter å få orgasme med en partner. En mann er derimot bare mellom 5-10 minutter til klimaks. Så med mindre kjæresten din er en kvinne eller en veldig omtenksom mann, vil du oppleve mye sex uten orgasmer. La oss være ærlige her. Det er mega frustrerende, men super normalt. 

2. Hvor ofte har vi sex i det hele tatt? Spesielt etter å ha fått barn? Og det er ikke engang det viktigste i verden i mine øyne. Det er SÅ mange andre markører for et godt forhold enn antall ganger du har sex i måneden. F.eks. den ene sjeldne gangen man føler seg kjærlig og varm. At dere savner hverandre og nyter å være sammen etter mange uker med total hverdagsutmattelse.

3. Det er ikke så hyggelig å innrømme det, men hånden på hjertet: det ER vanskeligere å få orgasmer med en partner når du føler deg litt ukomfortabel i egen kropp. Enten på grunn av litt for mye vekt, kroppsforandringer etter fødselen du ikke har blitt vant til, angst, stress osv. Og da er det mer realistisk å få orgasmen selv. Uten press og selvinnsikt.