Lyst til å bli en året rundt bader?

BLI MED OG BAD UTE – ÅRET RUNDT

Du har garantert sett det på sosiale medier, alle som har begynt å bade året rundt? Vel, vi forstår det godt. For det er faktisk veldig forfriskende og godt. Noen i redaksjonen har vært året-rundt-badere noen år, mens andre akkurat har fått smaken på det. Og nå skal vi prøve å gjøre det til en fast greie. Et utendørsbad hver 14 dag, det er overkommelig å få sneket inn. Nå begynner det å bli kaldere ute, så nå kommer ofte den første kneika der det er fort gjort å trekke seg. Men fortsetter du med utendørsbadingen nå, så skal du se at du plutselig er en helårsbader.

Hvis du har lyst til å bli med på høst- og vinterbading, så er det noen ting det kan være lurt å gjøre for at opplevelsen skal bli best mulig. Her er en liten liste over ting som vi alltid har med oss, eller gjør når vi helårsbader:

– Ha alltid med deg noen når du bader, bad aldri alene.

– Husk varmt tøy og tørre håndklær. Når du kommer opp av vannet igjen så bør du ha et stort badehåndkle klart, slik at du raskt får tørket deg og hoppet inn i noen varme klær. Tykke, gode ullsokker og en varm ullgenser eller ei stor, deilig jakke å slenge rundt seg er et must! Det kan også være lurt å ha med et sitteunderlag eller lite håndkle å stå på når du kommer opp, så du slipper å stå på en kald brygge eller kald stein.

– Bad i en bikini eller badedrakt som er enkel å ta av og på. Det er godt å kunne smette raskt ut av badetøyet og inn i noe tørt når du er ferdig med badet.

– Bruk gjerne med en god varm lue når du bader, det varmer faktisk overraskende godt. Og pass på så håret ikke blir vått, du får mye fortere varmen i deg etterpå hvis håret forblir tørt!

 

– Det er kanskje ikke så lett i starten, men forsøk å puste rolig når du er i vannet. Gode, lange, rolige pust gjør det langt enklere å håndtere det kalde vannet. Her har dere som driver med yoga en fordel, siden yogaen handler mye om god pust.

– Ha med deg noen å bade sammen med! Det er langt enklere å ta en utfordring sammen, enn alene.

– Har du en sauna ved vannkanten der du bor? I Oslo har du blant annet KOK og Oslo Badstuforening. Å kombinere helårsbading med badstue er helt fantastisk godt!

– Ta med en termos med noe deilig, varmt drikke! Kakao, solbærtoddy eller te, det er godt å ha litt å varme seg på. Og planlegg gjerne badingen slik at du kan komme hjem til en varm bolle med nærende suppe eller gryte. Få ting smaker bedre enn en varm suppebolle etter et kaldt bad.

 

Og sist men ikke minst, nyt den deilige følelsen etterpå når blodet bruser og en deilig varme brer seg i hele kroppen. Det er nesten så man kan få en liten lykkerus da det er masse endorfiner som frigjøres i kroppen! Og studier viser at isbad og bad i kaldere temperaturer skal gi flere helsefordeler, blant annet økt sirkulasjon, bedre søvn, mer energi og raskere restitusjon av kroppen.

Tar du utfordringen?