3 tøyeøvelser for stiv nakke

FARVEL SPENNINGSHODEPINE OG STIV NAKKE 

Det er vel ikke bare vi som kjenner oss igjen i at det kan bli mye sitting i løpet av en dag? Statisk og monotone arbeidsstillinger foran skjerm kan kjennes i form av høye skuldre, stiv nakke og hodepine. Vi har fått naprapat og yogainstruktør Heidi Skaug som driver Naprapati og balanse til å dele noen fine øvelser for nakke og skuldre med oss. Et av hennes beste tips er å bryte opp dagen med bevegelser som gir sirkulasjon og bevegelse i muskler og ledd. Disse enkle øvelsene er eksempler på gode bevegelser og tøye-øvelser som nakken elsker. Hvis du kjenner at hodepinen eller spenningene smyger seg på, prøv dette!

1. «Store halve sirkler»– mobilitet nakke
Før haken rolig mot bryst.
Langsomt før det ene øret mot skulderen, slipp haken ned igjen mot brystet og rolig beveg det andre øret mot motsatt skulder.
10 ganger frem og tilbake
Avslutt gjerne med å legge hendene lett bak nakken (ikke press) og gyng hodet lett frem og tilbake, for å strekke ut og skape sirkulasjon i musklene øverst i nakken.

2 «Rulle på skuldrene»
Sett fingertuppene lett på skuldrene. Pust inn, før albuene sammen foran brystet – før deretter albuene opp mot taket, titt opp. Pust ut, åpne opp brystet, albuene ut til siden, albuene ned, titt ned.
Gjør dette 10 ganger.
Rolige, myke bevegelser og dyp pust.

3. «Den klassiske nakke strekken, med en vri»
Tøy høyre side: ha en oppreist og lang ryggsøyle, før venstre øre over mot venstre skulder. Slipp høyre arm ned. Kjenn at armen er tung. Føl en god strekk på høyre side av nakken.
Forsterke: legg venstre tommel over høyre krageben og len hodet litt tilbake. Da kjenner du at du tøyer mer på musklene på fremsiden av halsen.

Finn små smutthull i løpet av dagen. Beveg på kroppen for å få mer sirkulasjon til muskulaturen. Dette kan forebygge langvarige nakkesmerter og det føles så godt i etterkant av hver litt tøyepause!