9 måter å koble av

LEARN TO REST, NOT QUIT

Noen ganger kan hverdagen føles litt som et hamsterhjul, der man sjonglerer utallige oppgaver og føler at man aldri kommer helt i mål. Vel, that’s life! Og det er helt ok. Så legg vekk all dårlig samvittighet og forventninger om at man skal få til alt og rekke over alt. Lær deg å akseptere at slik er ting, og at det er godt nok. Og husk å lage nok rom for å koble av og slappe av – det er så viktig for egen helse, for at skal ha det bra og fungere godt i hverdagen.

Så her er 9 tips til forskjellige måter du kan koble av!

1. Litt tid vekk. Sett av en noen kvelder eller helger i løpet av sensommeren og høsten der du drar vekk, og gjør noe helt annet. Unn deg en natt på hotell, besøk en venninne i en annen by. Litt tid vekk kan også bety at man tar seg et kvarters pause fra en stressende situasjon. Gå ut og få litt frisk luft, pust godt med magen og la hode og kropp hente seg inn litt – før du fortsetter.

2. Du har tillatelse til å si nei! Kjenner du at det ikke føles helt rett, at du ikke er helt der i dag, eller at du rett og slett ikke har lyst. Du har lov til å si nei, det er faktisk ganske sunt!

3. Legg bort dårlig samvittighet og vær uproduktiv. Det er faktisk helt innafor å gjøre absolutt ingenting. Akkurat det punktet tror vi menn er langt bedre på, enn vi kvinner. Bare legg deg på sofaen noen minutter og gjør ingenting. La mobilen ligge. Bare vær. Det kommer sikkert til å være litt vanskelig i starten, men oi så godt vi har av det!

4. Kom deg ut i naturen. Å tilbringe tid ute i naturen, om det er en gåtur i parken, en tur i skogen, sitte på en holme og høre på bølgene – det er som terapi for kropp og sjel.

5. Prøv deg på meditasjon! Vi har delt en enkel beginner guide her.

6. Aksepter at du ikke kan ha kontroll på alt. Gi deg selv en pause fra alt ansvar som hviler på skuldrene dine. Ikke la det ligge å kverne i bakhodet. Husk 5 minutters regelen «hvis det ikke spiller noen rolle om 5 år, ikke bruk mer enn 5 minutter på å bekymre deg for det nå».

7. Stillhet. Vi blir bombadert med inntrykk i løpet av en dag. Gi deg selv noen minutter med stillhet, ingen mobil, ingen musikk eller TV, bare nyt stillheten. Bruk gjerne 5 minutter på dette hver morgen, det er en fin måte å sette stemningen for resten av dagen.

8. Alenetid hjemme. Sørg for at du får litt alenetid hjemme, der du kan gjøre akkurat det du føler for, uten avbrytelser eller innvendinger.  Ekstra viktig for alle dere som er mødre, send mann og barn ut – og nyt denne tiden helt for seg selv.

9. Kjenn etter i kroppen din. Kjenn at du puster helt ned i magen, la hendene være åpne og ikke knyttet, slapp av i kjeven. Stress og anspenthet setter seg fort i kroppen, kjenn etter at du faktisk slipper opp og slapper godt av.