Noen enkle tips for bedre søvn

LAG DEG EN GOD SØVNRUTINE I SOMMER

Søvn har så utrolig mye å si for hvordan vi føler oss, og sommeren er ofte en fin tid til å innarbeide noen nye gode rutiner. Når det ferie så har man gjerne litt ekstra tid og overskudd til å ta tak i ting man vil endre litt på. Vi har tidligere spurt Dr. Sebastian Kverneland, som er utdannet kiropraktor og har spesialisert seg på funksjonell medisin, og eier Scandinavian Health Institute i Los Angeles, om han kunne dele noen enkle hverdagslige tips for en bedre holdning med oss, og denne gangen gir han oss noen enkle tips for bedre søvn!

«Søvn hjelper oss å lade batteriene, styrke musklene og gi hjernen en vel fortjent pause. Derfor er det viktig med god søvn. Men, hvordan får du bedre og mer søvn? Her er noe enkle tips:

– Begrens skjermtid like før leggetid. Legg vekk mobil, skru av TV eller pc, og begrens blått lys. Hvis dette er vanskelig, så invester gjerne i briller som begrenser blått lys eller for eksempel et nettbrett som har mindre blått lys (f.eks Kindle).
– For mange hjelper en dagbok med å berolige både tankene og kroppen. Og dette hjelper deg igjen til å øke søvnkvaliteten.
– Unngå å spise store måltider eller mye sukker rett før sengetid. Da unngår du at hjernen sender signaler til kroppen om å våkne, noe som gjør det vanskeligere å få riktig mengde søvn.
– Ha en fast søvntid og prøv å hold deg til den. Dette er kanskje vanskelig nå om sommeren når nettene er lysere. For å få det til å bli en vane kan det hjelpe å legge en påminnelse inn i kalenderen på mobilen med automatisk varsling.»

Sov godt kjære følgere!