A beginners guide to meditation

ER DU NYSGJERRIG PÅ MEDITASJON?

Vi jentene i redaksjonen har litt ulik tilnærming til meditasjon, noen har gjort det fast, andre har brukt meditasjon som et verktøy når man har kjent at man trenger det. Men en ting har vi til felles, og det er at vi kjenner at meditasjon er godt for oss. Om det bare er noen minutter hver dag, så kjenner vi oss roligere og lettere til sinns i de periodene der vi klarer å gjøre meditasjon til en god rutine. Og i disse tider tror vi at meditasjon og mindfullness kan være litt ekstra godt for mange – derfor vil vi dele litt enkle meditasjoner med dere. Men først starter vi med en liten meditasjonguide!

Nå har vi fått Tori Gabarro, som du kanskje kjenner som YinMama på Instagram, til å gi oss en liten innføring i meditasjon. Tori er akupunktør, yoga instruktør, wellness coach – og vi plukker stadig vekk opp fine mindfullness tips fra Tori på hennes Instagram.

TORI GABARRO SINE ENKLE INTROTIPS TIL MEDITASJON

«Jeg tror virkelig meditasjon er en av de viktigste tingene vi kan gjøre for oss selv og dem vi elsker. Så, hvorfor bør man meditere, hva er det man kan oppnå? Meditasjon kan ha mange fordeler, som for eksempel:
– man føler seg mer avslappet
– sover bedre
– hjelper til å rydde i tankene og virker beroligende når man har mye å tenke på
– mange føler de blir flinkere til å holde fokus på jobben og i andre oppgaver der de presterer
– føler seg mer balansert og i kontakt med egen kropp
– kjenner på mindre stress
– økt energi

Hvis meditasjon er helt nytt for deg, så tenk at det egentlig bare er et fancy ord for å stenge ute alle distraksjoner. Man får mer bevissthet rundt pusten sin og setter av litt tid til vende fokus innover. Og her får du 5 enkle fine grep for å legge til rette for at meditasjon kan bli en daglig rutine:
1. Ikke kall det meditasjon, men tenk heller på det som et øyeblikk der du tar deg tid til å tune inn med deg selv. En liten stund der du puster godt og finner tilbake til deg selv.

2. Finn en komfortabel sittestilling. Hvis du sitter på en stol, sørg for å ha begge føttene godt plassert på gulvet. Hvis du befinner deg på yogamatten din, finn gjerne en pute og finn en god sittestilling på puten med beina i kryss foran deg. La hendene hvile i fanget. Prøv å finn en rett rygg, samtidig som du klarer å slappe av. Lukk øynene og vend fokuset innover.

3. Når man prøver å lage seg en ny god vane, så hjelper det å gjenskape det samme øyeblikket hver dag. Finn et fast sted der du setter deg for å meditere, finn gjerne et fast tidspunkt på dagen – ved å ha de samme rammen hver dag, så er det lettere å finne roen og man kommer lettere inn i en god flyt.
Det er ikke så mange minuttene du trenger å sette av, begynn i det små. Etterhvert vil du finne små lommer med tid i løpet av dagen, der det vil føles naturlig å legge inn litt meditasjon – det kan være et fast morgenrituale, etter dusjen på kvelden før du hopper i seng, noen minutter for deg selv i bilen etter jobb.

4. Du vil nok raskt erfare at det er et kaos av tanker som farer gjennom hodet i startet. Og du kan føle det litt frustrerende at du ikke klarer å finne roen. Men det er helt normalt! La tankene komme, og la de gå. Ikke dvel så mye over hver tanke. Poenget er ikke at tankene skal stoppe opp, men heller bli mer oppmerksom på hvilke tanker som kommer opp – for så å la dem gå igjen og vende oppmerksomheten tilbake til pusten. Slik at man kan bli en litt roligere og mer fokusert versjon av deg selv.

Så når en en tanke dukker opp, ikke forsøk å tving den av gårde. Men pust godt, og la den sakte gli av gårde med neste utpust. Tenk på det som skyer som glir over himmelen, la de bare flyte sakte forbi. Vend fokuset mot pusten.

5. Gjør det kort! 2-5 minutter er helt topp i starten. Start i det små, og bygg på med mer når du føler deg klar. I starten kan det være enklest å følge guidede meditasjoner.»

Og om litt vil vi dele noen guidede meditasjoner med dere, som vi håper vil gi dere et deilig lite avbrekk! Enn så lenge finner du noen av våre favorittapper med meditasjon her, og til og med et serietips om meditasjon. Ta vare!