2 skikkelig digge ostesmørbrød

DEILIG KOSEMAT MED LITT EKSTRA GRØNT

På denne tiden av året er det ekstra godt med litt varm kosemat, og ostesmørbrød er en favoritt som man kan lage utallige varianter av! Her skal dere få oppskriften på to av våre favoritter  – en variant med lune bjørnebær og camembert og en variant med masse grønt og Green Goddess dressing. Vi har laget ostesmørbrødene med deilig næringsfulle Chiabrød og Spirebrød – de er bakt helt uten hvetemel, og de er glutenfrie, melkefrie, veganske og chiabrødet har Lav FODMAP. Men mest av alt er de næringsrike og fulle av vitaminer og mineraler, og de smaker digg!

Nå over til våre to digge ostesmørbrød, her kommer oppskriften på vårt digge ostesmørbrød med chiabrød, cheddar, Green Goddess dressing og masse digg grønt!

Du trenger følgende:
 – 4 skiver Chiabrød
– majones (vegansk eller vanlig, velg det du foretrekker)
– spinat
– asparges
– cheddar (eller annen ost du foretrekker)
– timian
– spirer
– avokado

Start med å blande sammen Green Goddess dressing, putt en god slump med majones, hakket spinat og fersk timian i en bolle og bland godt. Mens du blander dressingen kan du riste fire skiver med Chiabrød i en brødrister. Vi anbefaler faktisk å oppbevare brødet i fryseren og tine skivene i brødrister når du skal spise de, slik har du alltid følelsen av nybakt brød!

Deretter kan du steke aspargesen lett i en stekepanne, slik at de blir møre. Smør Green Goddess dressing på to av de fire skivene, topp den ene med spinat og asparges og den andre med spirer og avokado. De to gjenværende skivene kan få et raust lag med smør, før du legger de oppå hver sin skive med topping.

Så legger du de to smørbrødene i en varm stekepanne og steker de til de blir gyldne og osten har smeltet.  Legg deretter de to smørbrødene oppå hverandre, så det blir en real dobbeldekker! Bruk gjerne litt matpapir rundt ostesmørbrødet, slik at det holder seg på plass.

Så over til vår bærdrøm av et ostesmørbrød! Her har vi brukt følgende:
– 4 skiver Spirebrød
– Bjørnebærsyltetøy eller annet syltetøy du elsker
– Ferske bjørnebær
– Ruccola
– Camembert (eller din favorittost!)

Start med å riste de fire skivene med Spirebrød i brødristeren. Spirebrødet er ekstra grovt og det er bakt med brokkolispirer, det inneholder hele 36% frø og masse kostfiber som er godt for kroppen. Smør brødskivene med smør og legg på ruccolasalat, skiver med camembert, bjørnebærsyltetøy og topp med ferske bjørnebær.

Avslutt med en skive Spirebrød på toppen og stek i stekepanne til osten har smeltet – så legger du de to smørbrødene oppå hverandre, slik at dette også blir en digg dobbeldekker.

Vi lover deg, dette er skikkelig, skikkelig digg kosemat! Lag gjerne en liten sidesalat av resten av spinaten, ruccolaen, spirene og avokadoen som er igjen.

Spirebrød og Chiabrød finner du i FRI FOR fryseskapet hos Meny, og hos Kolonial.no, du kan også finne det i enkelte Bunnpris og Spar butikker. Brødene bakes lokalt i Oslo på et helt nytt glutenfritt bakeri, Ryconbakeriet. Brødene bakes «av hender som baker og hender som snakker», samarbeidet med Ryconbakeriet skaper en unik arbeidsplass for døve/ hørselshemmede og døvblinde.