Hjemmelaget ketchup

EN SUNNERE KETCHUP DU ENKELT LAGER SELV

Har du testet fermentering? Vel, det trenger slettes ikke å være så komplisert. Og det er en super fremgangsmåte for å lage en litt sunnere, hjemmelaget ketchup. Du ser kanskje for deg at det skal være ganske tidkrevende? Niks, det er faktisk gjort på under et kvarter – så skal den stå og godgjøre seg litt.

Vi valgte å ta utgangspunkt i Berit Nordstrand sin oppskrift, da den hørtes både digg og enkel ut! Vi gjorde noen små justeringer, men ellers fulgte vi oppskriften til punkt og prikke.

For å lage denne deilige ketchupen trenger du følgende:

– 3 glass økologisk tomatpure

– 0,5 dl økologisk lønnesirup

– 0,5 dl Molkosan eller myse (kan kjøpes på helsekost og noen apotek)

– 2 ss økologisk eplesideredikk

– 1 ts himalayasalt

– 1 ts allehånde krydder

Finn frem en bolle og putt oppi alle ingrediensene, bland godt. Ta frem noen steriliserte glasskrukker eller norgesglass, du vet den typen med gummistrikk og helt tette lokk. Ha ketchupen over i glassene og lukk igjen, la stå i romtemperatur på kjøkkenbenken i 2-4 dager. I løpet av disse dagene vil melkesyrebakteriene (de gode bakteriene som oppstår under fermentering, og som er så bra for magen) utvikle seg. Smak litt på ketchupen underveis, når du synes den har fått nok syrlighet så setter du den i kjøleskapet. Superdigg å bruke akkurat som vanlig ketchup, men også i pastaretter, digge tomatbaserte gryter og sauser.