En guide til utebad året rundt

BLI MED OG BAD – ÅRET RUNDT

Har du testet isbading før, eller er av typen som starter badesesongen tidlig på våren og avslutter den sent på høsten? Eller har du lyst på en frisk utfordring? Bli med og bad, utendørs, året rundt. Denne høsten har jeg og noen venninner badet utendørs, hver uke eller annen hver uke. Og denne nye tradisjonen har vi tenkt å fortsette med gjennom hele vinteren. Bli med da vel! Ja visst er det ganske kaldt, men også utrolig fresht – og følelsen etterpå, den er noe helt for seg selv!

Hvis du har lyst til å bli med på høst- og vinterbading, så er det noen ting det kan være lurt å gjøre for at opplevelsen skal bli så digg som mulig!

EN LITEN GUIDE TIL HØST- OG VINTERBAD

– Husk varmt tøy og tørre håndklær. Når du kommer opp av vannet igjen så bør du ha et stort badehåndkle klart, slik at du raskt får tørket deg og hoppet inn i noen varme klær. Tykke, gode ullsokker og en varm ullgenser eller ei stor, deilig jakke å slenge rundt seg er et must! Det kan også være lurt å ha med et sitteunderlag å stå på når du kommer opp, så du slipper å stå på en kald brygge eller kald stein.

– Bad gjerne med en god varm lue, det varmer faktisk overraskende godt. Og pass på så håret ikke blir vått, du får mye fortere varmen i deg etterpå hvis håret forblir tørt!

– Det er kanskje ikke så lett i starten, men forsøk å puste rolig når du er i vannet. Gode, rolige pust gjør det langt enklere å håndtere det kalde vannet. Her har dere som driver med yoga en fordel, siden yogaen handler mye om god pust.

– Ha med deg noen å bade sammen med! Det er langt enklere å ta en utfordring sammen, enn alene. Og tryggere.

– Ta med en termos med noe deilig, varmt drikke! Kakao, solbærtoddy eller te, det er godt å ha litt å varme seg på. Og planlegg gjerne badingen slik at du kan komme hjem til en varm bolle med nærende suppe eller gryte. Få ting smaker bedre enn en varm suppebolle etter et kaldt bad.

Og sist men ikke minst, nyt den deilige følelsen etterpå når blodet bruser og en deilig varme brer seg i hele kroppen. Det er nesten så man kan få en liten lykkerus da det er masse endorfiner som frigjøres i kroppen! Og studier viser at isbad og bad i kaldere temperaturer skal gi flere helsefordeler, blant annet økt sirkulasjon, bedre søvn, mer energi og raskere restitusjon av kroppen.

Tar du utfordringen?