Express ramen

EN SKÅL MED DEILIG VARMENDE RAMEN

På høsten er det få ting som smaker så godt som supper! Og favoritten nå, det er ramen – denne deilige japanske nudelsuppen som kan varieres i det uendelige. Denne versjonen av ramen er en hurtigvariant, som du slenger sammen på en halvtime. Men har du lyst til å lage den på kraft som du lager selv, så er det bare supert – det krever bare litt mer forberedelser.

VÅR EXPRESS RAMEN

Husk at ramen kan lages i utallige varianter, så bytt gjere ut noen av ingrediensene med egne favoritter – har du andre grønnsaker du foretrekker, bruk de! Til 4 porsjoner trenger du følgende:

– 3 teskjeer revet fersk ingefær

– 3 teskjeer revet fersk hvitløk

– 1 spiseskje sesamolje

– 3 spiseskjeer soyasaus, gjerne thai soyasaus

– 1,5 liter grønnsakskraft eller kyllingkraft. Kjøp gjerne en god kraft, istedet for å bruke buljongterninger, vi brukte Jacobs Utvalgte sin)

– 200 gram nudler

– 3 gulrøtter i strimler

– en håndfull sukkererter i skiver

– en håndfull spinat, finhakket

– 1 boks burlottibønner

– 2 vårløk i tynne skiver

– lime

– chiliflak

Start med å kutte opp alle grønnsakene og skyll bønnene. Riv hvitløk og ingefær og fres dette i en middels varm panne sammen med sesamoljen. Tilsett kraften og soyasausen og gi det et oppkok. Fordel de ukokte nudlene i bollene og hell over kraften.

La nudlene ligge i kraften til de har blitt myke. Tilsett da grønnsakene og bønnene i skålene. Server med et lite dryss chiliflak og skvis over saften fra en limebåt.

Skikkelig, skikkelig deilig comfort food på denne tiden av året!