Let’s get it oommm…

I BEND, SO I DON’T BREAK

Yoga har vært en del av livet mitt i mange år. Noen ganger hyppig, andre ganger går det lenge mellom hver gang. Og selv om jeg ikke er så ofte på matta i disse dager, så er yogaen alltid med meg. Den har lært meg å bruke pusten når jeg er stresset, den har lært meg å koble av når jeg trenger det, yogaen har lært meg å håndtere fysisk smerte og viktigst av alt – den har lært meg å lytte til egen kropp.

Og husk det, om du er en erfaren yogini eller yogi, eller du aldri har nærmet deg en yogamatte – litt er bedre enn ingenting. Og her skal du få en fin øvelse, som du enkelt kan gjøre hjemme – i senga eller på gulvet.

Viparita Karani, eller Legs up the wall pose er en super øvelse du raskt blir veldig glad i – det er ikke uten grunn at den blir kalt The Great Rejuvenator. Legg deg på ryggen, med beina oppetter veggen, ak rumpa di helt inntil veggen. Legg gjerne en pute under rumpa hvis du synes det er mer behagelig. Kanskje du kjenner at du må justere deg litt frem og tilbake, vri litt på hofta, skli litt frem og tilbake og prøve å legge armene i ulike stillinger – før du faller til ro. Jeg foretrekker å legge armene ut til siden, med håndflatene opp i været. Når du har funnet en behagelig stilling, så blir du liggende. Pust godt helt ned i magen. Kjenn etter at du slapper godt av i kjeven, halsen og skuldrene, kjenn på følelsen av å synke ned i gulvet. Pust godt. Bli liggende slik i minst 5 minutter, eller så lenge du ønsker. Hvis du føler for det, trekk gjerne beina litt til deg, beveg deg litt, og fortsett gjerne litt til. Så ruller du deg over på siden, og reiser deg forsiktig opp. Bruk litt tid.

Øvelsen er super å gjøre tidlig på morgenen, eller å avslutte kvelden med den – du sover gjerne litt ekstra godt etter denne! Den sies å både virke avslappende og oppkvikkende på en gang, den skal klarne hodet og kan også hjelpe hvis du er forkjølet eller har vondt i hodet. Den er også super for slitne og hovne føtter.

Sett av fem minutter til viparita karani – det er fem minutter som kan gjøre underverker.