Meatfree Monday

INDISK DAAL TIL MIDDAG PÅ EN MANDAG

Deilige supper og høst hører sammen – derfor deler vi noen skikkelig gode favoritter fremover! Og indisk daal er definitivt en av de. Krydret og smakfull, mettende og veldig, veldig god! Lag gjerne en ekstra stor porsjon, for denne er skikkelig god å varme opp igjen. Suppen er et supert alternativ på meatfree mondays, og den er også laktosefri og fri for gluten.

Dette trenger du for å lage 2 porsjoner indisk daal:

– 1 løk

– 1 fedd hvitløk

– 1 spiseskje olje

– 1 teskje chiliflak

– 1 teskje spisskummen

– 1 teskje gurkemeiepulver

– 2 teskjeer Garam Masala

– 2 desiliter grønnsakskraft

–  1/2 boks kokosmelk

– 1 boks hermetiske tomater

– 200 gram røde linser

– saft fra en fersk sitron

– salt

– fersk koriander

Begynn med å hakke opp løken og hvitløken i fine biter. Ha oljen i en kjele med tykk bunn og la løken og hvitløken surre til den blir gyllen. Tilsett alt krydderet, og rør godt. Tilsett kokosmelken, grønnsakskraften, de hermetiske tomatene og linsene. Rør godt og la det stå og putre en times tid, gjerne mer. Hvis du synes suppen er blitt litt tykk, så tilsetter du mer av kokosmelken. Smak til med saft fra sitron og litt salt rett før servering.

Topp mer frisk koriander og server gjerne med nanbrød, papadums, ris eller quinoa. Jeg liker å lage en ekstra stor porsjon slik at jeg kan spise daal flere dager, og spise med litt forskjellig tilbehør hver dag.