Slik skaper du en god arbeidsflyt

LET’S GET THINGS DONE

Med juni måned nærmer det seg ferie for mange. Men før den tid er det gjerne en hel del ting som skal gjøres og prosjekter som skal dras i land. Da er det godt å ha en god arbeidsflyt og skape seg noen gode vaner som gjør jobbhverdagen langt mer effektiv. Det føles også langt bedre å komme tilbake fra ferie til gode rutiner og full kontroll. Her er 7 gode tips til hvordan du kan sjonglere alle oppgaver og gjøremål, og få en litt finere jobbhverdag!

  1. Lær deg å prioritere. Lag deg gode to-do lister og prioriter det viktigste først. Ta gjerne fatt på de store oppgave tidlig på dagen, slik at disse ikke slukes av tidsrush på slutten av dagen.
  2. Sett gjerne av faste tider til daglige oppgaver som å besvare mail og lignende. Jo mer som kan settes i system, jo mer tid har du til andre oppgaver.
  3. Singletask. Legg bort mobil, PC og andre distraksjoner når du jobber med noe som krever full konsentrasjon. Du får ikke gjort alt på en gang, det er langt mer effektivt å fokusere på en ting av gangen.
  4. Ikke bruk tid på unødvendige ting. Har du hørt om femminuttersregelen? Hvis du ikke kommer til å tenke på tingen om fem år, så er det ikke noe poeng å bruke mer enn 5 minutter på å være fortvilet over den den dag i dag.
  5. Ta deg gode pauser. Jobb effektivt når du jobber, og ta deg heller mange små gode pauser. Har dere en balkong på jobben, en liten hageflekk – eller er det noen minutter å gå bort til kaffebaren? Få et bittelite miljøskifte, og kom tilbake med fullt fokus.
  6. Ikke vær redd for å delegere bort oppgaver!
  7. Pust, senk skuldrene og vær raus med deg selv og de rundt deg. Selv om det er litt stress, så jobber alle bedre når man støtter og oppmuntrer hverandre. Kill it with kindness!

Og du! Rydd godt på arbeidsplassen din rett før du drar på ferie – da er det mye hyggeligere å komme tilbake!