Yummi yogagrøt

MIX RISGRØT, HAVRE, KOKOS & CHIA

Jepp, du leste riktig – dette er en digg miks av velkjente grøter, tilsatt litt ekstra snadder. Det høres kanskje litt rart ut å blande risengrynsgrøt med havre, men trust me – det blir lett en ny favoritt. Den har fått navnet yogagrøt fordi jeg spiste den for første gang da jeg var på yogaweekend i Romsdal. Dette var en favoritt hos yogainstruktøren vår, Ingrid Devor, og vi forsto raskt hvorfor. Jeg har riktignok gjort noen små personlige tilpasninger på oppskriften, men de gode smakene er de samme!

For å lage yogagrøt så trenger du:

– Grøtris

– Havregryn

– Kokosmasse

– Valgfri melk

– Chiafrø

– Bær, frukt eller kokosflak som topping

– Eventuelt honning, kokossukker eller annen søtning

How it’s done: Du starter med å lage vanlig risengrynsgrøt etter oppskriften på baksiden av pakken. Men lag kun halv oppskrift, det vil si – skal du lage grøt til fire personer, så lager du to porsjoner risengrynsgrøt. Yogagrøten skal nemlig bestå av en halvpart risengrynsgrøt og en halvpart med annet snadder! Jeg valgte også å lage risengrynsgrøten på melk fra kokosnøtter, velg den typen melk du liker best. Når risengrynsgrøten nærmer seg ferdigkokt så tilsetter du en god slump med valgfri melk (typ halvparten av mengden melk du lagde risengrynsgrøt av), havregryn og kokosmasse. Bland godt og juster konsistensen med å tilsette litt mer vått eller tørt. Rør inn en god slump med chiafrø før du serverer grøten med kokosflak og fersk frukt eller bær – jeg brukte physalis og det ga en ekstra liten snert! Du kan også tilsette litt honning eller kokossukker hvis du ønsker en litt søtere grøt.